16 آذر گرامیداشت روز دانشجو
نوشته شده توسط : gheirati

 

 
 

من همه‌ی دانشجویان را به «دانشجویی» به معنای واقعی کلمه - یعنی دنبال علم رفتن - و به فعالیتهای متناسب با دانشجوئی دعوت میکنم؛ چه فعالیتهای اجتماعی، چه فعالیتهای سیاسی

 
 
 
 

با وبلاگ های هتل همراه ما باشید:

 
 

در تاریخ 16 آذر سال 1332، سه داشجو به نام های مصطفی بزرگ نیا، احمد قند چی و آذر شریعت رضوی هنگام اعتراض به دیدار رسمی با معاون رسمی آمریکا ریچارد نیکسون وهمچنین شروع دوباره روابط ایران با بریتانیا در دانشگاه تهران کشته شدند و این روز توسط کنفدراسیون دانشجویان ایرانی خارج از کشور به یاد آن ها نامگذاری شد.

 
 

چگونگی نامگذاری 16 آذر به نام روز دانشجو

 
 

با اوج گرفتن فعالیت دانشجویان در حوزه سیاسی، در دهه 1320 و بعد از سقوط حکومت رضاشاه پهلوی، حزب توده در بین دانشجویان بسیار نفوذ پیدا کرد. به صورتی که بیش از نیمی از دانشجویاندانشگاه تهران درآن عضو و یا طرفدار آن شدند. در پی آن در سال 1330 و همزمان با دوران محمد مصدق و بالا رفتن محبوبیت جبهه ملی، این حزب در دانشگاه با مشکل روبه رو شد. پس از آن برخی از سازمان هایی که تشکیل دهنده جبهه ملی بودند، با هماهنگی بسیار ضعیفی با نام نهضت مقاومت ملی به مقاومت سیاسی دست زدند که باعث شد که در دانشگاه تهران و برخی مکان های دیگر مانند بازار ها در پی اعتراض به محاکمه مصدق تظاهراتی شکل بگیرد.

 
 
این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن اعتراضات.jpg است
 
 
 
بند

بعد از این وقایع اعلام شد که بار دیگر روابط ایران و بریتانیا شروع خواهد شد و معاون رسمی آمریکا ریچارد نیکسون به ایران سفر خواهد کرد. این موضوع نیز بهانه ای شد تا بار دیگر اعتراضات از سرگرفته شود و موجب ناآرامی هایی در تمام دانشگاه های تهران به خصوص دانشگاه تهران صورت بگیرد. در پی این اعتراضات تعدادی از نیرو های ارتشی به دانشگاه هجوم آورده و به کلاس های درس حمله و اقدام به تیراندازی کردند که باعث مرگ سه نفر از دانشجویان دانشگاه تهران به نام های مصطفی بزرگ نیا، احمد قند چی و آذر شریعت رضوی شد.

 
 

روز دانشجو در ایران از آن زمان از اهمیت تاریخی برجسته ای برخوردار است و مردم ایران در هر سال به یاد آن ها این روز را گرامی می دارد.  

 
 

 





:: برچسب‌ها: دانشجو , روز دانشجو , گرامی داشت روز دانشجو ,
:: بازدید از این مطلب : 20
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 آذر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: